Copyright by VEGGIEBOX-HANDMADE HEALTHY & DELICIOUS FOOD

Как „ТРЯБВА“ да стане „ИСКАМ“ и отново за мотивацията за промяна

Търпението, както всички много добре знаем, е една от основата това, което започваме да бъде довършено. Обикновено колкото повече бързаме да достигнем до резултата, толкова по-бързо се отказваме, защото губим търпение и вместо за нас пътя до целта да бъде приключение, той се превръща в досада. Как да не позволим това да се случи и как всеки ден да бъде прекрасно изживяване в посоката към целта ни?

Начина ни на хранене е едно от нещата, които през деня правим най-често. В цифри за някои това хранене е веднъж-два пъти, което за година прави около 700 пъти, за други пък, които имат режим по 5 пъти хранене на ден това означава над 1800 пъти. Храненето е в основата на нашия начин на живот, той определя усвояването на веществата. Зравословното ни състояние, настроението ни, болестите, от които страдаме, всичко. Ако то не е качествено, ако то не е в синхрон с целите ни, ако то не е на нивото, което искаме да бъде, за да сме здрави и емоционално задоволени, то тогава е време за промяна на режима.

Преди 5 и повече години за мен и мъжа ми настъпи една доста преобръщаща промяна. Създадохме семейство и нищо вече не беше същото. Наложи се да сменим начина си на работа, начина си на живот, режима ни на спане, хората с които общуваме дори, променихме храненето и навиците ни на пазаруване, изобщо страшно много промени за кратък период от време. Впрочем винаги съм имала размисли над храненето и от както се помня пробвам какви ли не диети и режими. Въпреки, че всеки път намирах лична мотивация и мислих, че съм търпелива и всичко, което правя е достатъно, за да постигна резултатите, към които се стремях, уви. Спортувах нон стоп, приготвях храната си вкъщи, обаче май само си мислих, че правя това, което е необходимо, за да успея. Не постигах резултатите, които исках. не изглеждах, както желая. Не се чувствах добре. Даже припадах. След време се страхувах от храната, след време имаше и по-тежки последици.

Ако и на вас ви е познат омагьосания кръг и постоянния стремеж да достигаме това, което е в главата ни, е време да прочетете следните причини, които са моята мотивация и които помогнаха на мен да намеря себе си и да следвам това, което ме кара да се чувствам добре.

  1. Промяната в начина на хранене, преминаването към здравословен режим и начин на живот е изключително приятно изживяване. Много е важно да имаме положителна нагласа за това. Положителната нагласа ще ни помогне когато ни е  трудно. Трябва да сме готови за това. Важно е каква е нагласата ни към трудността. Трудното ще бъде да преборим апетита си, трудно ще е да запазим мотивация, трудно ще е всеки ден, ако наистина вярваме, че ще е мъъъъчително трудно и че ще ни е невъзможно.. Ако погледнем на трусността като на възможност да станем по-силни побеждавайки я, ще намерим допълнително мотивация всяка трудност да бъде преодоляна. След всяка трудност ще ставаме все по-силни. Всяка „убита“ трудност ще ни носи жизнените си сокове и сила. Така че, не се страхувайте от трудното и го превърнете в своя плячка.
  2. Следващото по-важно нещо е да не правите нещо защото „ТРЯБВА“. Правете промяната защото „ИСКАТЕ“. Представи си как се чувстваш лек, как си пълен с енергия, как си в прекрасно настроение, как отиваш на пазар и пазаруваш пъстри, прекрасни свежи продукти, как радваш семейството си и приятелите си с прекрасна домашна свежа храна от истински продукти, представи си как не даваш парите си за боклуци, цигари, алкохол, представи си как си свеж сутрин, как е свеж дъха ти, колко е хубаво да бъдеш част от природата, колко е хубаво да усещаш вкуса, аромата и свежестта на истинската храна. Дали би си казал ТРЯБВА да живея така, ТРЯБВА да не си давам парите си за глупости и за бърза храна, или ИСКАМ да ми е цветно, да ми е свежо, ИСКАМ да ми е хубаво, сутрин да не ме боли глава, ИСКАМ да давам най-доброто на себе си и семейството си. ИСКАМ да давам парите си за смислени неща, за неща, които не отиват в кофата и не ме пращат в аптеката. ИСКАМ парите ми да не отиват за лекарства и ИСКАМ да плащам за нещо, което ми дава стойност, което ми дава щастие, свобода и лекота.
  3. Намерете своята лична мотивация за здравословно хранене. Запитайте се защо искате да се храните така? Какво целите и желаете да постигнете? Как си представяте промяната? Визуализирайте новия си начин на живот. Погледнете се от страни, как изглеждате, как пазарувате, как приготвяте храната си. Представете си себе си след седмица, месец, месеци, години.. Опитайте се да почувствате себе си. Опитайте се да намерите разликите между сега и после.
  4. В предната точка загатнах за личната оценка, която е добре да направите към настоящия момент. Можете в дневник или някъде да изпишете мислите си. Помислете върху това как изглеждате. Как се чувствате в тялото си. Имате ли хранителни проблеми, имате ли лощо храносмилане, боли ли ви корема, подува ли се? Имате ли проблем с изхождането? Имате ли проблем с дъха, някой някога казвал ли ви е, че имате специфична миризма? Имате ли пъпки, обриви, акне, нещо характерно? Как избирате храната си сега? Къде се храните най-често? Какво консумирате най-често? Опитайте се да направите списък с покупките си за седмица, изброете ги в списък. Ако това не е достатъчно, в ден, в който пазарувате снимайте всичката храна, за която сте похарчили парите си. Опитайте се да намерите 5 храни в хладилника си, в които няма захар, сол, разни странни съставки. Бъдете честни със себе си и се погледнете в огледалото. Харесвате ли се, ако да какво и кое бихте променили. Всичко това ще ви помогне да оформите своите потребности, своите нужди, които ще бъдат ваши съюзници в постигането на новата ви цел – да бъдете по-здрави, по-енергични, да се радвате на разнообразието и палитрата от вкусове, които можете сами да откривате и да създавате, приготвяйки най-доброто за себе си и семействотото си.
  5. След като сте честни със себе си и след като сте обърнали внимание на етикетите на храните, с които сте заобиколени, опитайте се да извадите чуждите думи, които не разбирате. Ако не сте наясно какво точно е „Е621“ или „мононатриев глутамат“, фруктозо-глюкозен сироп, или пък други необичайни за конкретния продукт съставка, запитайте се какво прави тя там. Започнете да се информирате. Опитайте се поне в главата си, на ум, да си обяснявате, четейки подобен тип съставки какво ви носят, как влияят на храненето ви, на фигурата ви, на вкусовете ви. Интересувайте се от вредните съставки. Откривайте ги в етикетите. Разказвайте прочетеното на децата си и им показвайте кое не е ок в етикета.
  6. След като сте оформили вашите „БОЛКИ“ от сегашната ситуация в менюто и начина си на живот, е време да намерите средставата, чрез които да „ИЗЛЕКУВАТЕ“ собствените си проблеми. Измислете собствените си начини на промяна. Например ако имате болки в стомаха, ако ви е тежко след хранене, ако се чувствате уморени, ако имате главоболие и имате лош дъх. Ако това влияе на настроението ви и качеството ви на живот, настроение и нагласа, просто променете това. Причината за всичко това е в усвояването на храната, от качеството и, от начина и на приготвяне, от състава и. Това, което аз промених в точно такъв момент бе на първо място нивото на информираност и изворите, от които черпех информация, и на следващо ниво се престраших да опитам да направя своите първи стъпки в промяната си на продуктите и режима на хранене. Определено не търся в гугъл по ключови думи и не си правя самооценка по симптоми. Това, което правя е да слушам тялото си. Пак пример, като се чувствам тежко, когато имам проблем с честотата на ходене по голяма нужда, когато се чувствам като балон, тогава се чувствам меко казано ужасно. Нивото на настроението ми е под всякакво допустимо, уникално трудно е всичко, непостижими ми се струват целите, нищо не върви. Както правих преди? Преди дни на ред се търпях така, тъпчех едно след друго с надеждата едното да избута другото и така да се подредят нещата. После обвинявах хормоните за дискомфорта, познати са ти тези дни от месеца, в които ако започнеш да си правиш портрет ще се нарисуваш като жълто кръгче с малки крачета и вял поглед. Не ми харесваше да се рисувам така. За това реших, че не трябва да пия очестителни, да си правя червата още по лениви и да вярвам на рекламите и „препоръките“. Решението бе намерено някак хем от само себе си, хем някъде след много четене и хем от информация, скрита някъде си, отвъд пъстрите опаковки и реклами. Обърнах се към здравето и разнообразието на микробиома си. Колко от вас са чували за това? Всъщност всеки е чувал за кисело зеле, квасен хляб, разни ферментирали зеленчуци и напитки. Какво ни дават те? Много живот, с които са пълни те, който обаче обогатява нас и ни помага да живеем по-добре, по-качествено, по-пълноценно. Не, няма да ви „промотирам“ диетата, богата на живи бактерии. С примера си исках да кажа, как потърсих нестандартно, но ефективно решение на проблема ми. Не лекувах последиците,а  причините за неразположението ми.  За да се усвоява храната, трябва да има условия това да се случи. Трябва да създадем условия това да се случи. Трябва да елиминираме факторите, които пречат на разнообразния живот в храносмилателната ни система. Помислете кои са причините да се чувствате тежко, кои са причините да имате излишни килограми. И да пиете хапчета за отслабване и за забързване на метаболизма, няма да се получат нещата, пробвайте и ще видите какво се случва след време като спрете.
  7. Избирайте внимателно източниците на информация. В ерата на информационното разнообразие е много трудно да различим коя информация ни дава истина и коя заблуда. Преди време сама за себе си реших да направя паралел между източниците на информация. Вероятно малко е известно, че съм доктор в инженерните науки. Това ако не друго, то ме научи как да търся информация, как да я оценявам, как да я анализирам и как да извличам сентенцията. Това, което правя аз е да не чета информация и източници, които са под нивото ми. Има статии и текстове, които са ориентирани към хората с по-ниско ниво на разбиране. Други статии са написани с факти, така че да вярваме на съдържанието и на два-три факта изстреляни във въздуха, за които да се „хванем“ и които уж подплътени с някой друг факт или изследване, ще впечатли читателя. Друг тип извор на информация са тематичните сайтове, в които можете да намерите информация на средно ниво, която обаче да ви помогне в по-доброто разбиране на основни неща. Моят извор на информация са научни статии, в които освен теоритична обосновка съдържа начин на подготовка и методология на извършване на изследванията, които пък от своя страна водят до конкретните изводи, които в края са направени. Минусът на този тип литература е, че много от читателите не са увлечени и им се струва твърде отнесено, което ги губи като читатели и по този начин не достига до тях. Това, което се опитвам да ви кажа е да се стремите към информация с голяма доза достоверност.
  8. Потърсете информацията, която маркетинга крие от вас. Например информация за въздействието на млечните продукти. За наличието на пестициди, на разчлични токсични препарати. Прочетете как да внимавате и как да се предпазвате от тях. Потърсете информация, която ще бъде обективна и няма да изтъква само предимства. Избирайте информация, която ви дава храна за размисъл и възможност за личен избор.
  9. Събирайте опит и го споделяйте. Започнете с прости и малки промени. Отидете на пазара, изберете си продукти – най-пресните, най-свежите, най-ароматните. Направете нещо, което е грабнало окото ви, фантазията и любопитството ви. Експериментирайте. Направете една салата с разнообразие, сложете само пресни зеленчуци, свежи подправки, дресинг от лимон, зехтин и морска сол. Намерете с кой да споделите всичко, което сте направили, най-вече някой, който ще оцени избора ви. В този ред на мисли, полезно е да се заобиколите от позитивни хора, които също биха искали същото като вас. Винаги в общност е по-лесно да не губиш мотивация, а и е хубаво да помагаш и да бъдеш вдъхновение за някого. Моят успех в личен план дойде едва когато промяната се случи за всички вкъщи. Но промяната в годините бе започнала от мен и не позволявах да се достигат крайности. Промените бяха постепенни за семейството ми, защото всеки индивидуално понася новото. Един ден просто усетих, че е дошъл момента, в който да „натисна“ и да постигна своята победа, побеждавайки най-голямата трудност. Така не само постигнах това, към което се стремях, но и почувстах сила, която споделих с останалите и която ни помогна да задържим темпото си на промяна. Така помогнах на мъжа ми да свали едни 20 килограма, които той не вярваше, че може да отслабне, тъй като живееше с представата, че е генннообременен и че не му пречи. Сега чувства лекова, подвижност, енергия и вече вярва, че може. И той губи мотивация, но знае, че не е дърво без корен. За това, имате две възможности – или да бъдете корен или да бъдете дърво. В единия случай ще мотивирате и ще помагате, ще трансформирате енергията си и силата си и ще бъдете стимул, ще помагате вярата и мотивацията да бъдат на ниво. В другия случай ще черпите всичко по-горе от мотивиран и безкраен източник, които се движи, за да успявате и да се развивате вие. Чрез вашето развитие храните неговите сили и мотивация и това е един затворен интимен процес на обмяна.
  10. Гледайте мотивиращи филми. Последният, които гледах бе кратък „Най-добрата храна“. Разказваше се за различните страни и начина им на хранене и за това, как се е отразила индустриализацията върху хранителните им навици. Какви са типичните храни и как са заменени с пакетирани в шарени опаковки от огрномни концерни и брандове. Как всичко това се отразява върху затлъстяването, върху детското здраве и какви са алтернативите, които всяка географска точка предлага. Интересно ми бе да наблюдавам как реагира човек, които до скоро е имал подобно хранене и навици и как го разказва на другите. Някак искаше да се дистанцира и да отрече, че някога преди и той е бил част от статистиката.
  11. Измислете си план и действайте. Не отлагайте за понеделник, това което можете да започнете сега, в този момент, днес. Започвайки с мотивацията си, с нуждите си, с новите си мечти, с новата си представа за себе си, ще видите как ден след ден става все по-лесно. Ще се уверите, че всеки ден правите нещо положително и за себе си за някого други го. Ще започнете да сте по-смели в решенията си. Ще сте готови да давате заряд на себе си и на околните. Ще можете да се чувствате още по-успели в очите си и да имате още по-заслужено самочувствие. Ще засилите своето светоусещане и ще бъдете по-близко до себе си. Ще разбирате тялото си по-добре. Това ще ви носи повече насторение, повече лекова, по-малко стрес, по-малко хапчета и хранителни добавки, повече спестени пари от глупости. Ще се чувствате по-задоволени, по-свободни и независими от храната. Храната ще работи за вас, за вашето здраве, настроение и мотивация. Ще бъдете здрави, енергични, а мисълта ви ще е бистра и ще бъде двигател на собственото ви тяло.

Надявам се прочетеното да е достатъчно мотивиращо да кажете „И АЗ ИСКАМ“ и да действате. Промяната е във всеки, трябва единствено да немери цел, мотивация и да си вземе силата, която му принадлежи, преборвайки трудностите.

 

Приятен и слънчев ден от мен.

 

Leave a comment

Please wait...

Subscribe to our newsletter

Want to be notified when our article is published? Enter your email address and name below to be the first to know.
0