Copyright by VEGGIEBOX-HANDMADE HEALTHY & DELICIOUS FOOD

Идея за алкална храна в няколко съвета

 

Идея за алкална храна в няколко съвета

Всеки, който се интересува от здравословно хранене все някъде е попадал на информация, свързана с pH на организма ни. Ако не се сещаш за какво ти говоря, ще се опитам с максимално малко думи да ти обясня това, което е основно.

pH-то е измерител за киселнността и алкалността на даден воден разтвор. Знаеш, нашето тяло е съставено предимно от водна среда, в която се пренасят хранителните вещества, кислорода, биохимикалите. Тази водна среда има както киселинни, така и алкални свойства. Това, към което трябва да се стремим, както във всяко нещо в природата, е баланс.

В действителност обаче, така живеем, така се храним, че сме изключили напълно за алкално-киселинния ни баланс. Не мислим над това, какво тази ябълка, банан, ядки, салам, консерва, месо или мляко ще направи с тялото ни. Не мислим как и дали избора ни влияе на биохимичните процеси на тялото ни, и как и дали това се натрупва в годините? Дали нашите избори на хранителни продукти не са причината да сме болни, без настроение, без перспектива и без живот в нас?

Заради начинът ни на хранене, повечето хора страдат от киселинност. Сещаш ли са как киселинния дъжд въздейства на растенията? Същото става и с небалансираните нива на pH и така бавно и сигурно да понатрупат „ръжда“ по тялото ни и да доведат до здравословни проблеми. Примерно: отпадналност сутрин, лош дъх и обложен език като се събудиш, ако кожата ти е мазна при събуждане, ако се потиш обилно при лек натоварвания, ако ти е трудно да се концентрираш и помниш, ако те боли глава без причина, ако корема ти се подува и имаш затрудено храносмилане, нещо все те боли – мускули, стави, сухожилия, или имаш някакво неразположение, което не ти дава мира, опитай да направиш един бърз анализ на начина на хранене и начина на живот.

Спокойно, не е необходимо да се притесняваш непрекъснато тази ябълка как ли ще се отрази на алкално-киселинния ми баланс и постоянно да сверяваш в таблицата коя храна как ще се отрази върху тялото ти. Достатъчно е да си изградиш план за себе си и семейството си в няколко прости стъпки, които да интегрираш в ежедневието си и така да изградиш за себе си и близките си по-добро хранене и съществуване. Споделям моя опит:

  1. На първо място, пазарувай предимно суровини. Зеленчуци, плодове, сурови ядки (много внимавай от къде се снабдяваш с тях), чист мед, натурални тахани, студено-пресовани масла, прясна риба, яйца от домашни кокошки, свежи и сушени подправки. Моля те, не се изкушавай да взимаш миксове подправки, готови бульони на кубчета и всякакви пликченца с мистични съставки. Също така, не консумирай консервирани храни и полуфабрикати, там гъмжи от нискокачествени суровини, емулгатори и консерванти, сол и захар. Опитвай се да се храниш дисциплинирано, в умерени количества.
  2. Опитвай се да консумираш разнообразна храна, пак подчертавам, избирай си пресни и сурови продукти. Намери повече информация за ензимите и как участват те в храносмилателните ни и обменни процеси, как се включват в детоксикацията и цялото усещане за тялото ни. Избирайте алкализиращи храни. Не случайно това са живите, пълни с хранителни вещества храни, които са пресни, с високо съдържание на вода, здравословни, пълни с витамини, минерали и антиоксиданти. Ето и една обобщена таблица с алкалните храни:

Киселинните храни са обратното на алкалните. Те са лишени от хранително вещества, нездравословни са, те са сладки и рафинирани, пълни с транс мазнини, с изкуствени добавки, с разнообразни евтини суровини. В повечето случаи това са мъртвите храни, в които почти няма живот, който да обогати и допринесе за здравето на микробиома ни.

Сигурно няма да намерите лекар, приятел или специалист по хранене, който да е е съгласен с твърденията,че :

  • здравословната диета се базира на консумацията на пресни храни, много зеленчуци, плодове с ниско съдържание на захар, семена, салати, смутита.
  • трябва да се движим всеки ден и във всяка удобна минута. Между другото в моя случай, когато съм на компютъра навивам алармата на всеки час да ме подсеща, че трябва да стана и да раздвижа лимфата си. По-този начин стимулирам движението на течности в организма си, което пък от своя страна влияе на метаболизма.
  • Най-добре е да се освободим от стреса и токсините. Пряко свързани са. Работейки върху здравето на тялото ни е редно да се грижим за здравето на мисълта, емоциите и мозъка ни.
  • Супер важен навик е да бъдат елиминирани от менюто ни източниците на транс мазнини, бързите храни, рафинираните, безалкохолните, алкохола, тютюна, пиците, чипса, промишлените храни. Ако не можете така лесно да се откажете от тях можете да изпробвате следното: гледайте на желанието за тази храна като към слабост. Представете си, че това е вашата слабост. Преодоляването на тази слабост ще подхрани вашата сила. Ще направите една малка победа, която ще расте във времето. Силата ви ще расте, преодолявайки всеки пък всяка малка или по-голяма победа. По този начин аз и съпруга ми отказахме цигарите, при това от първия опит.
  1. Храни се просто и също така не пропускай хранене. Съвети много на тази тема, аз споделям това, което работи при мен и семейството ми. Храним се 5 пъти на ден. Сутрин започваме със смути, обикновено със зеленолистни или със сурова тиква, с ядково домашно мляко, със семена, със супер храни, мед, тахани, в различни комбинации и варианти. Преди това денят ни е започнал с вода, моята задължително е топла (близка до човешката температура) вода, с лимон, лайм и доста голям корен джинджифил. Пия го винаги, супер свеж е и не ми трябва никакво кафе или чай след това за ободряване. След хранене оставям поне 30 мин за храносмилане и пия вода. Водата е изворна, пия понякога в комбинация с лимонов сок – така хем става по алкална напитка, хем е по-пивка поне за мен. Още нещо за консумацията на лимон. Всъщност до ден днешен обяснявам на всички близки, че лимонът не е киселинен. Той има алкални свойства, въпреки това, че е кисел на вкус. Те съдържат лимонена киселина, имат високо съдържания на алкални минерали като калий, магнезии, натрий. Тези минерали имат много алкализиращ за тялото ефект. Също така държа да отбележа, че това свойство не е характерно за всички цитруси. Например портокалите не могат да бъдат заместител, защото тяхното съдържание на захар е по-високо, което елиминира действието на алкализиращите минерали и води до окисляващо действие. Между другото, това важи и за почти всички плодове (за съжаление). За мен лимонът няма заместител, с изключение ако го заменим с лайм. Второто хранене е комбинация под формата на смути с плодове, ядково мляко и/или зеленолистни. Пак пауза,около 3 часа. Обядваме. Обикновено крем супи, в които присъстват джинджифил, зеленчуци или зеленолистни. Не добавям картофи, фиде, брашно и подобни идеи за сгъстяване. Понякога богати салати от няколко вида зеленолистни, авокадо, семена, печена тиква или батат, варен грах на пара или броколи, аспержи, моркови, чушка (каквото има в този смисъл).  След това пак пауза и вода, после след обяд пак смути или суров бонбон или няколко какаови зърна или пак някакво смути. Вечерта вечеряме леко, салата, като по-горните видове, но забравих да спомена, че е овкусена само с лимонов сок, зехтин и морска сол на кристали. В компания на печени зеленчуци, печена риба или хубаво парче месо (в редките случаи, в които ни се случва да намираме наистина добро и висококачествено такова и предимно от пасищно животно). Сигурно звуча като супер педантична и откачена. Но повярвайте ми, супер лесно за изпълнение, освен това не коства допълнително време, дори при добра организация всичко се случва в рамките на до 30 мин преди хранене.

4. Другото важно нещо, което знам, че на сто места си прочел и 100% трудно правиш е пиенето на вода. Най-добре е да бъде от разнообразни източници. Различни са препоръчителните количества, но най-важното е да се спазва поне 30 мин преди хранене да не се пие, както и след ядене и по време на ядене също. Най-лесно пия вода като я овкусявам с фреш от лимон или резенчета краставица. Чрез водата отделяме освен отпадните продукти и киселинните. Щях да забравя и още едно важно нещо: приемайте и сол. Обаче внимавайте каква. Избирайте кристали морска сол, която смилайте сами, така ще сте сигурни допълнително какво слагате в солницата си.  Важно е да се приема достатъчно сол, защото тя е важна за водния и алкално-киселинния баланс, не пренебрегвай тази физиологична нужда на организма ни.

5. Храни се без стрес, бавничко, редовно, ако може даже без фон от телевизор и други дразнители. Сдъвквай храната колкото можеш по-добре. В устата се случват невероятно важни химични процеси, които подпомагат правилното усвояване на хранителните вещества от храната.

6. Внимавайте за доброто здраве и разнообразие на микробиома ви. Супер важно е това. Важно е за правилния обмен на веществата, за правилното хранене на целия ни организъм, за правилното усвояване на веществата. На кратко, опитвайте се да се храните разнообразно, да включвате пробиотични естествено ферментирали храни, елиминирайте употребата на хляб с мая, рафинирана захар и бяло брашно и да, пак тривиалното сладко, торти, пасти, боклуци. Това, което има в нашия хладилник е зеленолистни, разнообразни зеленчуци, разнообразие от плодове, козе кисело мляко (което сами приготвяме), домашни яйца от свободни кокошки, авокадо, бурканчета с ядки и със семена, натурални тахани и ядкови пасти, домашно кисело зеле, ферментирали зеленчуци и квас за хляб. Брашното е пълнозърнесто от лимецово и спелтено зърно, задължително необработвано с химикали и прясно смляно. В шкафовете ни няма вафли, пък било то и био, няма бисквити (освен домашни от работилницата ни), имаме  буркани с домашни сушени плодове и фурми. Пишейки това ще напиша, че у дома отглеждаме дете, което за наша радост е винаги здраво. Тайната според нас е в здравето и разнообразието на живия в нас микросвят.

7. Естествено не пушим. Стараем се да сме максимално на чист въздух. Въпреки, че живеем в малък град, в който няма кой знае какво индустриално замърсяване, ходим специално в планината за да дишаме. В този ред на мисли важна е и техниката на дишане. Поинтересувайте се кои са упражненията, които ще ви помогнат да дишате диафрагмено, при което се поема повече кислород. Можете да направите тест с ръката ви, като я поставите на гърдите ви и на корема ви, и по този начин определите какъв е вашия навик на дишане.

Това, което в момента се стремим е да овладеем консумацията на плодове. Страшно много обичам плодове. Всякакви, с изключение на презрели плодове. Проблемът с плодовете е съдържанието на захар в тях. Дори като отворите таблиците с алкални и киселинни плодове забележете и оградете кои плодове са по-оптимални за консумация от гледна точка на pH  баланса. Истината е, че освен че много ги обичам, плодовете имат безкрайно много ползи за здравето ни. Най-вече заради всички ползи са все още в менюто ни, но ги консумираме все повече с внимание и с мярка. За сравнение, преди години 90% от дневната ми консумация бе плодова, изключително много ябълки, праскови, кайсии, череши, ягоди. Консумацията на плодове от тричленното ни семейство към момента е 2 кг ябълки седмично, 2 кг банани седмично и по по-малко други горски плодове, няколко портокала. Предимно консумираме лимони, лайм, помело, авокадо, тиква. Не пием фрешове и плодови сокове, замислете се,  това е концентрирана захар в чаша, без фибри при това.

Между другото, смяната на режима преди време доведе до раздяла с килограми. Причината за това се крие в промяната на работата на тялото и метаболизма ни. Нивото на усвояване на вещества, видовете източници на хранителни вещества, тяхната правилна обработка, както и разбира се консумиране на предимно алкални храни води до изхвърляне на натрупалите се отпадни продукти от метаболизма ни, токсините и всички излишни мазнини.

 

Предизвикателството ми към теб е да направиш списък с твоите 5 най-любими алкални продукта, които можеш да намерите винаги в шкафа или хладилника си. Потърси и скрити киселинни храни. Прочети етикета им. Колко и кои от съставките им не разбра?

Ако искаш да промениш здравето си и ако искаш всички вкъщи да сте здрави, винаги помни, че промяната в функция на твоята воля, сила и желание. Единствената пречка си самия ти.

Една супер полезна безплатна книжка можете да изтеглите от тук.

Published by

Leave a comment

Please wait...

Subscribe to our newsletter

Want to be notified when our article is published? Enter your email address and name below to be the first to know.
0