Какво се случва с тялото ни когато консумираме глутен?

Глутенът е протеин, който е направен от молекули глутенин и глиадин, които образуват еластична връзка когато се смесят с вода. Глутенът е извествен със своите лепилни свойства, които поддържат структурата на хляба и сладкарските изделия, като осигуряват повече гъстота на текстурата. Самата дума „глутен“ произллиза от латинската дума за „лепило“.
Глутеновата непоносимост е състояние, при което имунната система на човека реагира необичайно на глутен. Често може да се обърка с цьолиакия (друго заболяване, свързано с глутен) или просто да се смята за алергия към пшеницата.

Безглутенова диета е важно средство за борба с нарушенията, свързани с глутен. Особено внимание трябва да има всеки, при който целиакията е диагностицирана, тъй като дори минимален досег с глутена може да бъде животозастрашаващо.

Какво прави глутена с тялото ви?
Основно предупреждение, свързано с глутена, е неговата склонност да възпрепятства правилното разграждане на хранителните вещества и усвояването на храни, независимо дали те имат глутен или не. Това може да попречи на правилното храносмилане, тъй като излишният глутен води до образуване на слепващо се запечатващо парче в червата.

След това неразграденият глутен подтиква имунната система да атакува ворсините, или издатините с пръсти, покриващи тънките черва. Това може да доведе до странични ефекти като диария или запек, гадене и коремна болка.

Прекомерната консумация на глутен и по-нататъшното увреждане и възпаление на тънките черва могат да предразположат човек към хранителна малабсорбция, хранителни дефицити, анемия, остеопороза, други неврологични или психологически заболявания и усложнения, свързани с кожата, черния дроб, ставите, нервната система и др.

Кои видове зърна съдържат глутен?

Глутенът се съдържа в пшениченото зърно, овеса, ръжта, ечемика, тритикале, страи сортове пшеница като спелта, камут, фаро и дурум. Съдържа се в продукти като булгур, грис и различни производни на горепосочените култури.

Високи нива на глутен се съдържат в брашната от горепосочените култури, пастата и макароните, крекери, бира, различни сладкарски изделия, сосове и какво ли още не. Глутенът присъства като „скрита“ съставка  и в повечето преработени храни като: колбаси, сосове, ролца от раци, чипсове, кисело мляко, бульони, пържени храни и полуфабрикати. Имайте предвид, че производителите често, за да скрият наличието на глутенови продукти като пшеницата, посочват други, по-сложни наименования на етикетите на храните, които в повечето случаи са не толкова познати на хората като: малц, скорбяла и нейните производни, хидролизиран растителен протеин, хидролизиран протеин от пшеница, текстуриран растителен протеин.

Често срещани признаци при глутенова непоносимост:

Консумирането на прекалено мн глутен може да предизвика различни състояния на имунен отговор. Впрочем не трябва да се бъркат понятия като алергия към глутен, целиакия, чувствителност към глутена и непоносимост. Това са различни състояния, понякога със сходни симптоми, но с различна тежест и последици върху тялото особено при среща с глутена.

Предупредителни знаци при алергия към глутен:

Повечето симптоми са характерни и за други видове алергия, като най-често срещаните в случаите на алергия към глутен са: кашлица, запушване на носа, кихане, астма, изтръпване, сърбеж, подуване на езика или гърлото, метален вкус в устата, мускулни спазми, повръщане, диария.

Предупредителни знаци при непоносимост към глутен:

Обикновено при непоносимост към глутена имунната система дава отговор, че има вещество, което я блокира или смущава работата и. Понякога може да се сбърка с алергия или с целиакия, въпреки че в повечето случаи непоносимостта  и имунния отговор са свързани с храносмилателната система, което я отличава с цьокалията, където е открита и генетична връзка.

Типичните симптоми на глутенова непоносимост включват подуване на корема, коремна болка, диария, умора и общо чувство на неразположение. Ето и още няколко обичайни за непоносимостта към глутена състояния: болки в ставите и мускулите, безпокойство, главоболие, гадене, повръщане, объркване, скованост.  Тези симптоми могат и да не са свързани с непоносимост към глутена, но ако случайно ви се случват системно е хубаво да направите  консултация със специалист, тъй като всяка възможост за проблем с чревната пропускливост може да се окаже началото на заболяване или влошаване на здравословно състояние. В случаи, че имате съмнения, че тялото ви прави имунен отговор при среща с глутен, би било добре за известно време да изключите глутен съдържащите храни и след това да споделите резултатите с лекуващия ви лекар. Това ще му помогне да определи основната причина за появата на симптомите ви.

 

Ето и няколко идеи за хранене, когато сте решили да се храните безглутеново или имате лекарска препоръка да го направите:

Първото, което трябва да направите е да не се притеснявате. Има много храна, която не съдържа споменатия протеин.

  • На първо място избирайте непреработени храни.
  • Четете етикета. На него трябва да са отбязани само суровини в натурален вид, които вие добре познавате и можете да различите като безглутенови. 
  • Избирайте продукти, означени като безглутенови.
  • Винаги при консумацията на нов продукт, опитвайте го бавно и по малко.

 

Храни без глутен:

  • Сурови ядки и семена
  • Яйца от пасищно отгледани кокошки
  • Риби, които не са в панировка, марината или покрити с тесто.
  • Органично отгледани плодове и зеленчуци
  • Сурови мялко и кисело мляко от сигурни източници
  • Здравословни източници на мазнини, като кокосови орехи, сурово масло, кокосово масло, различни ядки, натурални ядкови масла и тахани (в които сте сигурни, че не съдържат примеси), маслини, зехтин и авокадо.
  • Зърна и варива като: ориз, просо, киноа, амарант, боб, леща, соя, царевица, нахут.

 

Ако се притеснявате, че безглутеновата диета е сложна и скучна, разгледайте предложенията ни от различни безглутенови изделия, които можете да поръчате от нас.

Винаги сме в готовност, в случай, че е необходима консулация и меню, свързано с безглутенов режим на хранене.

 

 

източник: www.mercola.com

 

За нас

Здравей! Добре дошъл във VEGGIEBOX BLOG!

Казвам се Бени. Приятно ми е да се запознаем.

В блога ще откриеш изпитани рецепти от работилницата ни, полезни съвети за избор на съставки, интересна информация за различни продукти, както и идеи за здравословни навици. 

За нас това, което правим не е просто изпълнение на рецепта и клиенти, които си оставят парите всеки ден при нас. За нас работата ни е повече от която и да било сума, защото тя е удоволствие и начин на разбиране на прекрасна част от жизнеността ни. Храненето за нас е сила, енергия и любов, а качествения подбор на съставки е ключовия елемент за успешен вкусен и полезен продукт. 

Надяваме се след време да бъдете част от нашето семейство, а рецептите и съветите ни-  част от вашето. 

Пожелаваме ви полезно и ползвотворно четене. 

С обич: Бени.

Още публикации

Безплатна доставка при покупки на стойност 100 лв.

Нашите специални предложения

100% натурални. Био съставки. Без добавена захар, рафинирани продукти и палмово масло. Без оцветители, ароматизанти, консерватни и стабилизатори. Вкусни и здравословни.

Copyright 2019 © All rights reserved​

Made with ❤ with Veggiebox